19 September, 2010
HAI!
Saya baik. Tadi, saya dapat kerja baru. Seronok, tapi saya terlalu sibuk. Tak pernah jumpa Ben ; )
Saya ada blog lain untuk Gardening for Good. Tengok - www.gforgood.blogspot.com.
Semoga semua kawan di Malaysia sihat dan gembira.
Maafkan saya, lambat cakap Salam Hari Raya!!! Saya berpuasa lagi. Semoga Hari Raya kamu sejahtera dan segembira.
Saya akan tulis tak lama lagi.
Casey
31 May, 2010
Gambar-gambar
Gambar ini ialah kebun sayur 'Gardening for Good'. Semua sayur-sayuran akan menyumbangkan kepada jiran-jiran yang miskin.
15 May, 2010
Cuti Musim Panas dan Saya Bingung dan Bimbang
Minggu ini, minggu terakhir semester musim bunga! Saya mesti memperbaiki kertas pelajar-pelajar tapi bila semua kertas dah habis, saya bebas. Saya tak mengajar semester musim panas. Saya perlu dapat kerja lain dan tulis tesis semasa musim panas.
Saya seronok mengajar kat kolej tapi saya perlu cuti. Saya bosan mendengar diriku berbicara. Saya mahu mendengar orang lain. Saya mahu mendengar pokok-pokok, haiwan-haiwan dan rumput membesar (Semasa saya masih kecil, datuk saya selalu cakap 'shh Casey, saya cuba mendengar rumput membesar'). Saya ingin tenang.
Sekarang saya sangat menekankan pasal tesis saya. Saya rasa mungkin saya tak boleh menyelesaikan tesis saya. Saya benci tulis. Saya tak pandai tulis. Saya rasa murung bila-bila saya tulis. Saya tak nak rasa murung, saya ingin rasa gembira dan puas hati. Tapi, saya takut untuk berhenti. Saya dah lama cuba tulis tesis dan takut keluarga saya, Ben, kawan-kawan saya, dan profesor saya akan kecewa dengan saya. Lagipun, saya takut kalau saya berhenti, saya akan menyesal kemudian. Apa saya menyedar saya perlu Ph.D? Apa saya menyedar saya ingin menjadi profesor? Kalau saya berhenti, saya tak boleh bermula lagi. Saya terbigung.
Saya belajar banyak-banyak daripada pengalaman saya di Malaysia. Saya jumpa ramai orang yang baik hati dan bijaksana. Kadang-kadang saya ingat mungkin apa yang terpenting ialah pengalaman saya di Malaysia dan pelajaran hidup saya pelajari dari teman saya di sana. Mungkin tesis tak penting. Mungkin tesis tu cuma pelajari akademik sia-sia dan apa yang sebenarnya penting adalah apa yang saya pelajari tentang orang-orang, sayang, dan kebahagiaan di Malaysia.
Saya tak pasti apa saya akan memetuskan tentang tesis saya tapi saya ingin mengucapkan 'terima kasih' kepada kawan-kawan di Malaysia. Pengalaman saya di Malaysia dah mengubah saya dengan cara positif.
Selamat sejahtera,
Casey
18 March, 2010
Cuti-cuti Saya nak Tidur
22 January, 2010
Hai.




18 November, 2009
Tahniah Amy!!!
13 November, 2009
Musim Holidays
19 September, 2009
Sekarangan, sangat awal pagi pada hari terakhir bulan puasa. Saya minum kopi cepat sebelum Fajr. Ben masih tidur. Saya mengantuk tapi gembira sebab besok ialah Hari Raya! Hari raya tak bes macam di Malaysia, tak ada rumah buka, baju baru, atau apa-apa perayaan. Tapi besok saya boleh tidur ke lewat pagi, makan bila-bila dan Ben ambil saya ke restaurant yang cantik untuk meraikan.10 September, 2009
Gardening for Good
27 August, 2009
Selamat Bulan Puasa
01 July, 2009
Taman Kami
Sekarang musim panas di Colorado jadi tak ada salji, ada sinaran matahari banyak dan cuaca panas jadi Ben dan saya memutuskan berkebun. Ben dan saya tak pernah berkebun dan tak pandai berkebun tapi nak cuba jadi kami beli banyak biji dan menanam biji di tanah kat rumah kami. Kami menanam biji pada bulan April dan Mei dan sekarang kami ada banyak tumbuh-tumbuhan. Seronoknya. Malam ini, kami makan salad dengan sayur-sayuran dari taman kami.
Kami masih belajar macammana berkebun baik jadi taman kami tak cantik tapi ada tumbuh-tumbuhan. Hari ini, saya melawat taman komuniti dan mereka ada taman cantiknya! Mungkin tahun hadapan taman kami lagi cantik. Kami mesti tunggu lagi untuk kebanyakan tumbuhan kami menjadi matang. Sekarang lettuce, radishes, spinach dan peas dah matang tapi tomatos, peppers, beans, onions, potatoes, dan carrots belum matang. Ini gambar taman kami. Nanti saya, akan berkongsi gambar taman kami bila ada tumbuh-tumbuhan yang matang.
Ok, mesti buat kerja. Semoga semua kawan kami sihat dan gembira.
Jaga diri,
Casey



31 May, 2009
Gambar Kelaka
25 May, 2009
Wah! Dah Lama tak tulis!
Sebetulnya, tadi saya balik dari New Jersey. Ben tak boleh ikut saya ke New Jersey sebab dia mesti belajar dan kerja. Saya duduk di New Jersey semasa seminggu. Seronoknya. Saya tinggal dengan adik perempuan saya. Dia ada dua anak - satu perempuan dan satu lelaki. Dah lama saya jumpa mereka jadi saya seronok lawatan itu. Tapi anak saudara saya sangat nakal. Saya rasa macam saya cuma cakap jangan, jangan dan tidak, tidak semua minggu. Mereka ada tenaga banyak juga jadi saya kepenatan bila saya sampai di Colorado. Saya tidur untuk hampir dua hari.




Besok saya bermula mengajar lagi. Sekarang semester musim panas. Semasa semester musim panas kelas lama sangat jadi saya tak seronok. Tapi saya mesti kerja.
Saya memang tulis tak lama lagi. Hari ini, saya cuma nak cakap 'hello' dan ingatkan kawan-kawan saya jangan lupa kamu. Nanti, saya tulis tentang perkara yang menarik.
Take care.
25 January, 2009
Apa Khabar Orang Kampung?


27 December, 2008
Happy Holidays dan Selamat Hari Tahun Baru!


baru dah sampai. Rasa macam semalam saya tinggal
Malaysia. 'Time flies'! Saya dah habis satu semester
mengajar kat kolej dan Ben dah kerja semasa tiga bulan.
Pelik!
Minta maaf dah lama saya tak tulis blog ini. Kami
memang terlalu sibuk tapi sebetulnya saya takut saya dah
lupa bahasa Melayu jadi saya malu tulis. Saya tak mahu
lupa bahasa Melayu, saya mahu balik ke Malaysia dan
cakap dengan semua kawan kami dan kalau saya lupa
bahasa Melayu saya tak boleh. Tapi saya takut saya lupa
sebab di Amerika tak boleh cakap bahasa Melayu, setiap
hari saya cakap, tulis, dan baca bahasa ingerris sahaja.
Susah ingat bahasa Melayu, terutamanya sebab kami
bermula belajar bahasa espanol. Jadi, saya akan cuba
tulis blog ini kerapkala walaupun saya malu sebab tak
boleh lupa bahasa Melayu.
Sekarang saya ada cuti untuk Christmas dan New Year's.
Ben tak ada cuti. Dia kerja banyak sekarang. Dia pergi ke
tempat kerja pada lima pagi setiap hari minggu. Tapi dia
suka kerja dan dia memang lagi kuat dan sihat. Dia ada
doktor yang baik dan makan ubat untuk sakit badan.
Tambahan pula, dia jumpa beberapa orang yang ada
stroke semasa mereka muda jadi dia ada kawan yang
tahu macammana dia rasa.
Saya akan mengajar satu kelas lagi pada Januari dan
cuba tulis thesis. Saya memang malas tulis thesis, sangat
susah dan saya tak suka. Selain itu, mengajar kat kolej
susah dan makan banyak jam setiap hari jadi tak ada
masa untuk tulis. Semester seterusnya saya ada satu
kelas saja jadi mungkin saya boleh 'fokus' kepada thesis
saya.
Kamai tinggal dekat ibubapa Ben jadi kami jumpa mereka
banyak. Untuk Christmas, kami pergi ke rumah mereka
di gunung-gunung. Seronoknya! Mereka bagi kami
banyak hadiah dan masak makanan yang sedap. Kami
bawa anjing-anjing dan pergi ke tasik yang baku untuk
jalan-jalan. Kat rumah ibubapa Ben terdepat banyak
salji. Kat rumah kami tak ada salji sekarang, salji dah
hilang. Hari ini sejuk tapi cerah. Selalu macam itu di
Colorado. Langit selalu biru dan cantik. Sekarang saya
boleh lihat gunung-gunung yang putih- sangat indah.
Saya teringin semua kawan di Malaysia boleh lihat juga.
Saya semoga kamu boleh faham blog post ini. Saya takut
saya buat terlalu banyak salah. Semoga juga
kawan-kawan sangat gembira dan sihat. Kami rindu
kamu dan ingat pasal kawan di Malaysia banyak.
Jaga diri,
Ben dan Casey
05 November, 2008
30 September, 2008
Selamat Hari Raya Aidilfitri!
Kepada semua kawan kami di Malaysia, semoga bergembira di hari mulia ini bersama ahli keluarga dan anak suadara tercinta serta rakan rapat.
Kami rindu kamu sekalian!
13 September, 2008
Apa khabar orang kampung?
Selamat Malam!
Saya nak ucap terima kasih kepada semua kawan di
Saya masih puasa. Saya mahu puasa seluruh bulan puasa. Kadang-kadang saya rasa haus dan penat tapi saya boleh tahan. Hari tu saya hampir terlepas suhur. Saya bangun pada 5:14 pagi dan fajr pada 5:23 pagi. Saya makan dan minum cepat sebab saya ingat kalau saya tak makan suhur saya memang tak boleh tahan hingga Maghrib. Lepas tu, perut saya sakit tapi saya ok hingga Maghrib.
Mujurlah, di Colorado setiap hari lagi singkat jadi setiap hari saya boleh bangun lagi lewat dan buka puasa lagi awal. Pada haribulan 30 bulan Septembre, saya boleh bangun pada 5:20 pagi dan buka puasa pada kira-kira 6:40 malam. Jadi kena puasa untuk kira-kira 13 hours, dulu saya kena puasa kira-kira 15 hours. Setiap hari lagi senang!
Saya masih tak ada gambar kawasan rumah kami tapi hujung minggu lepas Ben dan saya dengan kawan kami berkhemah dalam kawasan gunung dan saya ada gambar.
Seronok berkhemah. Dah lama kami khemah dalam hutan. Kami memang suka. Kami suka udara yang sedar dan pemandangan yang sangat indah. Kami buat api kecil dan bakar ‘marshmellows’ hingga lewat malam. Seronoknya! Semoga kami boleh berkhemah lagi hujung minggu depan.
Ok, Ben mahu makan malam jadi saya kena berhenti sekarang. Semoga semua kawan kami di
Jaga diri,
01 September, 2008
Selamat Bulan Puasa
27 August, 2008
Rumah Kami
Kami masih sibuk susunkan barang -barang rumah tapi kami hampir siap. Minggu ini saya ada cuti kerja, selagi Ben cari kerja. Besok dia ada dua temuduga. Saya ingat tak lama lagi dia dapat kerja tapi saya ingat dia tak mahu kerja. Saya ingat dia dah menjadi malas :)
Hari ini, saya nak kongsi gambar-gambar rumah kami. Jadi,
Saya takut saya dah lupa Bahasa Melayu jadi minta maaf kalau saya buat banyak salah. Saya akan cari kawan Melayu di sini jadi saya boleh cakap Melayu. Malangnya, Saya belum jumpa orang Melayu di sini.
Ok, itu sahaja hari ini.
Jaga diri,
Casey dan Ben









