27 August, 2009

Selamat Bulan Puasa

Hai!

Selamat bulan puasa.  Saya fikir tentang kawan saya di Malaysia bulan ini.  Saya buat puasa lagi di Amerika tapi tak seronok macam di Malaysia.  Saya buat puasa sendiri dan kadang-kadang puasa susah sendiri.  Di sini, mesti puasa masa lama.  Puasa bermula pada 5 pagi dan buka pada 7:45 malam.  Mesti puasa untuk 17++ jam setiap hari - susah sangat.  Tapi setiap pagi saya berniat dan saya boleh puasa.  Saya kagum sebab kalau saya mahu puasa untuk saya saja tak boleh.  Walaupun saya berniat buat puasa untuk Ramadan saya boleh.  Saya memang belajar tentang faith semasa bulan puasa.

Saya teringin saya boleh melawat Malaysia bulan ini dan buka puasa dengan kawan di situ.  Saya rindu makanan Malaysia, terutamnya semasa bulan puasa.  Di sini, saya mesti masak sendiri, tak ada pasar ramadan.  Mungkin saya akan melawat pasar Asian bulan ini dan masak kari atau nasi ayam.  Mmmm....  Saya dah lapar -ha ha.  Saya mesti tunggu 12 jam lagi.  

Semoga sekalian kawan di Malaysia gembira dan sihat bulan ini.  Sila, kirim salam kepada keluarga dan kawan kamu daripada saya.  Hati saya memang di Malaysia sekarang.

Salam Sejahtera.
Casey 

01 July, 2009

Taman Kami

Selamat petang! Saya nak cakap terima kasih dan apa khabar to kawan kami di Kuala Mai. Saya seronok kamu masih baca blog ini. Semoga semua anak-anak di Kuala Mai sihat dan gembira. Saya tak pasti bila saya boleh balik ke Malaysia tapi Ben dan saya akan melawat lagi, saya janji.

Sekarang musim panas di Colorado jadi tak ada salji, ada sinaran matahari banyak dan cuaca panas jadi Ben dan saya memutuskan berkebun. Ben dan saya tak pernah berkebun dan tak pandai berkebun tapi nak cuba jadi kami beli banyak biji dan menanam biji di tanah kat rumah kami. Kami menanam biji pada bulan April dan Mei dan sekarang kami ada banyak tumbuh-tumbuhan. Seronoknya. Malam ini, kami makan salad dengan sayur-sayuran dari taman kami.

Kami masih belajar macammana berkebun baik jadi taman kami tak cantik tapi ada tumbuh-tumbuhan. Hari ini, saya melawat taman komuniti dan mereka ada taman cantiknya! Mungkin tahun hadapan taman kami lagi cantik. Kami mesti tunggu lagi untuk kebanyakan tumbuhan kami menjadi matang. Sekarang lettuce, radishes, spinach dan peas dah matang tapi tomatos, peppers, beans, onions, potatoes, dan carrots belum matang. Ini gambar taman kami. Nanti saya, akan berkongsi gambar taman kami bila ada tumbuh-tumbuhan yang matang.

Ok, mesti buat kerja. Semoga semua kawan kami sihat dan gembira.

Jaga diri,
Casey

31 May, 2009

Gambar Kelaka

Beberapa bulan lepas, Ben membantu kawan kami mengajar kelas sains untuk anak-anak kecil. Dia pakai topi yang nampak macam kepala beruang.  Anak-anak kecil buat macam mereka lebah dan mereka menyengat dia.

Ini gambar kelaka daripada kelas itu.



25 May, 2009

Wah! Dah Lama tak tulis!

Apa khabar, kawan-kawan? Dah lama saya tulis tapi saya tak lupa kawan di Malaysia. Hidupan di Amerika sibuk sangat. Banyak berlaku sejak saya tulis. Ben bermula belajar di college. Dia mahu menjadi jururawat. Saya menjadi tiga puluh tiga tahun (memang orang tua sekarang!). Ben menjadi tiga puluh tiga juga. Ibu dan adik saya melawat Ben dan saya di Colorado. Saya melawat keluarga saya di New Jersey. Musim bunga bermula dan cuaca menjadi panas. Ada banyak lagi yang berlaku tapi saya lupa sekarang.

Sebetulnya, tadi saya balik dari New Jersey. Ben tak boleh ikut saya ke New Jersey sebab dia mesti belajar dan kerja. Saya duduk di New Jersey semasa seminggu. Seronoknya. Saya tinggal dengan adik perempuan saya. Dia ada dua anak - satu perempuan dan satu lelaki. Dah lama saya jumpa mereka jadi saya seronok lawatan itu. Tapi anak saudara saya sangat nakal. Saya rasa macam saya cuma cakap jangan, jangan dan tidak, tidak semua minggu. Mereka ada tenaga banyak juga jadi saya kepenatan bila saya sampai di Colorado. Saya tidur untuk hampir dua hari.

Casey, Wyatt, and Wren


Adik saya (Jamie) dan anak dia (Wren)





Comel tapi NAKAL

Besok saya bermula mengajar lagi. Sekarang semester musim panas. Semasa semester musim panas kelas lama sangat jadi saya tak seronok. Tapi saya mesti kerja.

Saya memang tulis tak lama lagi. Hari ini, saya cuma nak cakap 'hello' dan ingatkan kawan-kawan saya jangan lupa kamu. Nanti, saya tulis tentang perkara yang menarik.

Take care.

25 January, 2009

Apa Khabar Orang Kampung?

Kirim salam kepada semua kawan di Malaysia.  Semoga sihat dan gembira.

Dulu saya nak tulis tapi saya tak da apa-apa nak tulis.  Kehidupan saya bosan sangat.  Selalu kerja, masak, mengemas rumah, dan tidur.  Bosan sangat.  Kadang-kadang saya jalan-jalan dengan anjing saya atau menjahit tapi kebanyakan masa, saya kerja.  

Akhirnya, saya bermula tulis theses saya.  Cuma tiga hari lepas, saya bermula tulis tapi saya seronok, mungkin saya habis theses tahun ini.  Saya ada hadapan.  Saya dah lupa banyak jadi saya mungkin perlu bantuan daripada kawan di Malaysia.  Contohnya, sekarang saya tulis pasal pelbagai pasar makanan di Malaysia dan pelbagai restoran dan gerai makanan Malaysia tapi say lupa banyak.  Macam apa nama sayur-sayuran di pasar petani?  Ada banyak ulam dan sayur kampung dan saya lupa semua kecuali pucuk ubi.  Dan sayur-sayuran itu baik untuk apa? Kawan Hamidon saya bagitau saya sayur ini baik untuk ini dan sayur itu baik untuk itu tapi saya lupa? Semasa saya di Malaysia saya tak tulis cukup.

Ada soalan juga untuk kawan di bandaraya, apa nama gerai/restoran kat 'food court' biasa? Saya cuba menerangkan macammana 'food court' Malaysia ada banyak jenis makanan tapi saya lupa nama gerai-gerai.  Saya boleh tulis tentang makanan kat situ tapi ingat mungkin lagi menarik kalau saya boleh cakap tentang nama gerai juga.

Dan saya memang mahu menu gerai makanan biasa.  Sekarang saya ingat nasi goreng dan mee goreng.  Saya ingat mungkin saya tak lupa, hanya saya gementar bila saya tulis theses dan tak boleh fikir betul.  Kalau nak bantu saya, saya memang menghargai bantuan kamu. Bila saya habis theses saya boleh hantar kepada kawan di Malaysia, mungkin saya terjemahan sekit dan post sini.  

Sebab saya tak buat apa-apa yang menarik saya tak dah gambar baru banyak.  Tapi ada dua. Gambar pertama ialah saya dan kawan saya di gunung-gunung.  Dua minggu lepas kami pergi 'snowshoeing'  di gunung-gunung, sangat seronok.  Memang sejuk mungkin -5C tapi pakai banyak pakaian dan bagi minuman yang panas.  Sebab itu kami tak sejuk dan macam biasa, matahari cahaya dan langsit biru.


Gambar kedua ialah hadiah saya menjahit untuk anak saudara saya.  Dia sangat suka dinosaurs jadi saya buat 'dinosaur growth chart' untuk dia.  Chart itu gantung kat dinding dan semasa membesar, dia boleh menukur ketinggian dia.  Saya nak buat chart macam itu untuk anak saudara lain tapi dengan bunga dan burung.  Ben bantu saya lukis semua dinosaurs.

Maaf saya buat banyak salah eja dan tatabahasa.

 

27 December, 2008

Happy Holidays dan Selamat Hari Tahun Baru!






Selamat Hari Tahun Baru! Saya tak percaya hari tahun
baru dah sampai. Rasa macam semalam saya tinggal
Malaysia. 'Time flies'! Saya dah habis satu semester
mengajar kat kolej dan Ben dah kerja semasa tiga bulan.
Pelik!


Minta maaf dah lama saya tak tulis blog ini. Kami
memang terlalu sibuk tapi sebetulnya saya takut saya dah
lupa bahasa Melayu jadi saya malu tulis. Saya tak mahu
lupa bahasa Melayu, saya mahu balik ke Malaysia dan
cakap dengan semua kawan kami dan kalau saya lupa
bahasa Melayu saya tak boleh. Tapi saya takut saya lupa
sebab di Amerika tak boleh cakap bahasa Melayu, setiap
hari saya cakap, tulis, dan baca bahasa ingerris sahaja.
Susah ingat bahasa Melayu, terutamanya sebab kami
bermula belajar bahasa espanol. Jadi, saya akan cuba
tulis blog ini kerapkala walaupun saya malu sebab tak
boleh lupa bahasa Melayu.


Sekarang saya ada cuti untuk Christmas dan New Year's.
Ben tak ada cuti. Dia kerja banyak sekarang. Dia pergi ke
tempat kerja pada lima pagi setiap hari minggu. Tapi dia
suka kerja dan dia memang lagi kuat dan sihat. Dia ada
doktor yang baik dan makan ubat untuk sakit badan.
Tambahan pula, dia jumpa beberapa orang yang ada
stroke semasa mereka muda jadi dia ada kawan yang
tahu macammana dia rasa.


Saya akan mengajar satu kelas lagi pada Januari dan
cuba tulis thesis. Saya memang malas tulis thesis, sangat
susah dan saya tak suka. Selain itu, mengajar kat kolej
susah dan makan banyak jam setiap hari jadi tak ada
masa untuk tulis. Semester seterusnya saya ada satu
kelas saja jadi mungkin saya boleh 'fokus' kepada thesis
saya.


Kamai tinggal dekat ibubapa Ben jadi kami jumpa mereka
banyak. Untuk Christmas, kami pergi ke rumah mereka
di gunung-gunung. Seronoknya! Mereka bagi kami
banyak hadiah dan masak makanan yang sedap. Kami
bawa anjing-anjing dan pergi ke tasik yang baku untuk
jalan-jalan. Kat rumah ibubapa Ben terdepat banyak
salji. Kat rumah kami tak ada salji sekarang, salji dah
hilang. Hari ini sejuk tapi cerah. Selalu macam itu di
Colorado. Langit selalu biru dan cantik. Sekarang saya
boleh lihat gunung-gunung yang putih- sangat indah.
Saya teringin semua kawan di Malaysia boleh lihat juga.


Saya semoga kamu boleh faham blog post ini. Saya takut
saya buat terlalu banyak salah. Semoga juga
kawan-kawan sangat gembira dan sihat. Kami rindu
kamu dan ingat pasal kawan di Malaysia banyak.


Jaga diri,
Ben dan Casey

05 November, 2008

HOORAY!!!


HOPE for us all!